jogurt grecki

Zalety jogurtu greckiego – czy można go nazwać superfood?

Jogurty greckie zaczynają powoli na sklepowych półkach wypierać tradycyjne. O ile początkowo produkowały je jedynie poszczególne firmy, teraz prawie każdy wytwórca nabiału ma te jogurty w swojej ofercie. Co zatem jest w nich takiego wyjątkowego, że aż tak często po nie sięgamy?

Smak

Nie da się ukryć, iż smak jogurtu greckiego dość wyraźnie odbiega od tego, jaki posiada ten tradycyjny. Po pierwsze jest on delikatniejszy, mniej wyraźnie kwaskowy. Zwykle jedząc ten typ jogurtu czujemy równowagę pomiędzy kwaskowatością a słodyczą. Jest on jednak jednocześnie wyrazisty, co sprawia, że w potrawach z jego wykorzystaniem nie zanika, tylko raczej podkreśla je i wzbogaca. Istnieje całe mnóstwo potraw na bazie albo z wykorzystaniem jogurtu greckiego, tak sosów i koktajli, jak również zapiekanek czy marynat. Po prostu możemy wykorzystać go przy prawie każdej potrawie.

Konsystencja

Generalnie jogurt grecki jest znacznie gęstszy od zwykłego. Również ta cecha sprawia, iż chętniej wykorzystujemy go do przygotowania różnych potraw. Wszelkie sosy na jego bazie nie stają się bowiem rzadką zupą, ale nadal zachowują swoją konsystencję. Również różnorakie kremy czy przeciery doskonale prezentują się udekorowane jogurtem greckim i przykładowo, listkami świeżych ziół, które dodatkowo uwypuklają tworzone kompozycje smakowe. Może on stanowić o wiele zdrowszy zamiennik na przykład dla kwaśnej śmietany.

Wartości odżywcze

Szczerze mówiąc, to właśnie one przesądzają o tym, iż jogurt grecki zasługuje na miano superfood. O ile bowiem dwie pierwsze cechy opisane powyżej mogą stanowić kwestie dyskusyjne, to z faktami odnośnie zawartości różnych składników i ich wpływu na nasze zdrowie dyskutować się nie da.

Przechodząc do konkretów, po pierwsze jogurt grecki pozbawiony jest serwatki. W przemysłowym procesie produkcji nabiału uważana jest ona za odpad, powstaje przy całkowitym ścinaniu się mleka krowiego. Pozbawienie jogurtu serwatki sprawia, iż ma on finalnie wyższą zawartość białka, co może być szczególnie pożądane z punktu widzenia wegetarian, a również zwiększa się w nim stężenie bardzo korzystnie wpływających na układ trawienny probiotyków. Wysoka zawartość białka powoduje również, iż spożywanie tego produktu warto polecić osobom, które przebywają na diecie, ponieważ po prostu wybierając jogurt grecki później odczujemy głód, właśnie ze względu na wysoką zawartość białka. Wracając do tematu probiotyków, ich korzystne działanie na układ trawienny polega między innymi na łagodzeniu nietolerancji dla laktozy, a także usprawnianiu pracy jelit poprzez minimalizowanie tak biegunek jak i zaparć. Jogurt grecki zawiera mniej węglowodanów i sodu od tradycyjnych jogurtów, dlatego warto polecić go również osobom, które muszą kontrolować ilość spożywanego cukru. Ma również mniej wapnia – być może to jedyny przypadek, kiedy wypada on mniej korzystnie na tle zwykłych jogurtów. Jeżeli jednak spożycie tego składnika nie jest dla nas priorytetem, warto na stałe włączyć jogurt grecki do swojej diety, gdyż prawie pod każdym względem jest on zdrowszy niż tradycyjny.