truskawki

Superfood o zniewalającym zapachu, pięknym kolorze i cudownym smaku – czyli po prostu truskawki

Truskawki to jedne z owoców, które Polacy lubią najbardziej. Zwykle w sezonie pochłaniamy je w absurdalnych ilościach, ze względu na fakt, iż rodzime dostępne są na rynku jedynie przez kilka miesięcy. Sięgamy po nie przede wszystkim ze względu na walory smakowe i zapachowe, często pozostając nieświadomi tego, iż są one również bardzo zdrowe. Warto przeczytać, jaki korzystny wpływ mogą wywrzeć na nasz organizm, aby gdy przyjdzie wiosna jeść ich jeszcze więcej, ze słusznym poczuciem, że robimy coś dobrego dla naszego organizmu.

Przede wszystkim jedząc truskawki spożywamy naprawdę pyszne słodycze, przez które nie utyjemy. Porcja truskawek, przez którą należałoby rozumieć szklankę tego pysznego owocu zawiera jedynie od 48 do 50 kalorii, zależnie od gatunku. Aby spalić taką ilość kalorii potrzebujemy jedynie przez pięć minut jeździć na rowerze, więc jest ona naprawdę mała. Zdarza się oczywiście, że zjadamy je w formie bardziej kalorycznej, przykładowo dosładzając je czy dodając tłustą śmietanę, z takich urozmaiceń mogą jednak z pewnością zrezygnować osoby dbające o linię, co jednak nie przeszkodzi im w cieszeniu się smakiem.

Wspomniana wyżej szklanka truskawek nie tylko zaspokaja nasze dzienne zapotrzebowanie na spożycie witaminy C, ale nawet je przewyższa. Rekomendowane dzienne spożycie tej witaminy kształtuje się na poziomie 75 miligramów dla kobiet i 90 dla mężczyzn, w 100 gramach owoców znajdziemy jej 60 miligramów. Zwykle kojarzymy witaminę C jako środek na przeziębienie, jednakże jej korzystny wpływ na nasz organizm jest znacznie większy. Nie da się ukryć, ze poprawia ona odporność, ale wpływa również na przyspieszenie regeneracji tkanek, jako przeciwutleniacz zwalcza wolne rodniki. Niektóre badania dowodzą, że może również wywierać korzystny wpływ na wzrok, a także spowalniać proces powstawania zmarszczek. Nie bez powodu zresztą w drogeriach znaleźć możemy truskawkowe maseczki poprawiające kondycję cery. Wedle jednego z ostatnich badań antyoksydanty mogą mieć również wpływ na kontrolę poziomu cholesterolu w organizmie, co tym bardziej powinno skłaniać do sięgania po truskawki osoby będące na diecie. Spożywanie truskawek obniża zawartość złego cholesterolu, podobnie jak jedzenie otrębów owsianych, wiele osób jednak zapewne zgodzi się z tym, ze truskawki są o wiele smaczniejsze. Zdolność obniżania poziomu cholesterolu i dodatkowo zawartość przeciwutleniacz powodują, że korzystny efekt pomnożyć można przez dwa, a nawet trzy, jeżeli w rachunkach uwzględnimy również smak.

Spożywając szklankę truskawek zapewniamy również naszemu organizmowi ponad ćwierć dziennego zapotrzebowania na mangan, w 100 gramach truskawek znajduje się 3 gramy mającego istotne znaczenie dla funkcjonowania układu pokarmowego błonnika.

Na koniec jedyny potencjalny minus jedzenia truskawek, mianowicie ich alergenność. Alergie spowodowane przez ten owoc najczęściej występują u niemowląt i dzieci, objawiają się obrzękami czy mrowieniem w ustach. Inne, rzadziej występujące po ich spożyciu objawy to łzawienie i swędzenie oczu, katar, podrażniony nos, czy w skrajnych przypadkach trudności z oddychaniem. W przypadku ich zauważenia powinniśmy niezwłocznie udać się do lekarza. Obserwujmy zatem uważnie swoje dzieci podając im pierwszy raz truskawki, lecz nie rezygnujmy z tego pysznego owocu. Mimo, że do sezonu na nie zostało jeszcze trochę czasu, wykorzystajmy sposobność, że np. z mrożonych przyrządzić możemy świetne koktajle czy inne zdrowe przekąski.