jajka jako superfood wartosci

Smaczne, zdrowe i tanie – czyli po prostu jajka

Dzisiejszy artykuł postanowiłam poświęcić nieco innemu superfoodowi niż do tej pory, jak dotąd bowiem pisałam raczej o warzywach i owocach, a tymczasem okazuje się, że zwyczajne jajka to również istny dar dla naszego organizmu. Są one tak pożywne, że coraz częściej nazywane są „multiwitaminą natury”. Zawierają one unikalne przeciwutleniacze, a również składniki o wyjątkowo korzystnym działaniu dla naszego mózgu. Poniżej znajdziemy trzy powody, dla których są one jednym z najzdrowszych pokarmów na świecie.

Po pierwsze jajka to jeden z najbardziej pożywnych pokarmów na Ziemi. W porównaniu do ładunku kalorycznego zawierają bardzo dużo składników odżywczych. Znajdują się one głównie w żółtku, podczas gdy białko zawiera przede wszystkim… białko. Cóż, nazwa najwyraźniej nie wzięła się jedynie od koloru. Używając nieco wyobraźni, uświadommy sobie fakt, że w jednej skorupce zawarta jest wystarczająca ilość składników ożywczych, aby narodziło się z nich zwierzę, w wypadku tych najczęściej spożywanych jajek, kurczak. W jajkach zawarte są witaminy, minerały, wysokiej jakości białka, zdrowe tłuszcze i inne, mniej popularne substancje odżywcze. Jedno duże jajko zawiera 77 kalorii, zaspokaja 9% dziennego zapotrzebowania na witaminę B12, 15% na witaminę B2, 6% na witaminę A, 7% na witaminę B5, 22% na selen. Zawarte są w nim również niewielkie ilości prawie wszystkich innych witamin i substancji, jakich nasz organizm potrzebuje, takich jak wapń, potas, cynk, żelazo, mangan, kwas foliowy, witamina E i wiele innych. W jajku znajdziemy śladowe ilości węglowodanów, za to 6 gram wysokiej jakości białka i 5 gram tłuszczu.

Po drugie jajka poprawiają lipidogram (profil cholesterolowy), nie zwiększając przy tym ryzyka zapadnięcia na chorobę wieńcowo-naczyniową. Generalnie mówi się, że powinniśmy unikać spożywania większych ilości jajek właśnie ze względu na wysoką zawartość cholesterolu. Jest tak faktycznie, ponieważ jedno duże jajko zawiera 212 mg cholesterolu, czyli więcej, niż znajdziemy w większej ilości pokarmu. Należy jednak brać pod uwagę, że jeżeli nie dostarczamy naszemu organizmowi tego związku chemicznego, zaczyna on być produkowany w wątrobie, tym samym nadmiernie ją obciążając. Faktycznie więc spożywanie jajek wywiera wpływ pozytywny, reguluje bowiem gospodarkę cholesterolową. Mają one bowiem tendencję do podwyższania zawartości HDL, czyli dobrego cholesterolu, ten zły, LDL zmienia się natomiast pod ich wpływem w inny związek, który nie przyczynia się do wzrostu zapadalności na choroby serca. Sytuacja nieco inaczej może przedstawiać się u osób, które mają różnego rodzaju problemy związane z gospodarką cukrową, trwają w tej materii badania, jest to jednak przypadek, kiedy na spożycie jajek faktycznie należy uważać i gdy mogą one negatywnie wpłynąć na cholesterol.

Po trzecie jedzenie jajek ma bardzo korzystny wpływ na funkcjonowanie ludzkiego mózgu, a to wszystko dzięki wyjątkowo dużej zawartości choliny. Ma ona wpływ na procesy zachodzące w neuroprzekaźnikach, występuje również w błonach komórkowych. Jej zbyt niski poziom może wywoływać schorzenia wątroby, układu sercowo-naczyniowego czy neurologiczne. Ma one również wielkie znaczenie dla kobiet w ciąży, jej zbyt niski poziom może przykładowo być przyczyną nieprawidłowego rozwoju funkcji poznawczych u dzieci.

Wiele jeszcze można napisać o zaletach jajek, w skrócie mają pozytywny wpływ na wzrok dzięki wysokiej zawartości luteiny, zawierają białko o idealnym indeksie, ich jedzenie na śniadanie może wspomagać utratę wagi.