Quinoa superfood

Quinoa – zdrowa alternatywa dla ryżu czy kaszy

Quinoa, zwana również komosą ryżową lub ryżem peruwiańskim posiada wyjątkowe odżywcze, jej spożywanie ma bardzo pozytywny wpływ na zdrowie. W Polsce nadal dość mało popularna, na świecie uznawana jest za jeden z najpopularniejszych produktów z kategorii zdrowego jedzenia. Jest pokarmem bezglutenowym, o wysokiej zawartości białka i różnych witamin. Poniżej znajdziemy dowody na jej korzystny wpływ na nasze zdrowie.

Zacznijmy najpierw od faktów historycznych i ciekawostek. Quinoa była znana już w starożytności, Inkowie nazywali ją „matką wszystkich ziaren” W Ameryce Południowej spożywana jest od tysięcy lat, chociaż dopiero w ciągu kilku ostatnich stała się modna i zasłużyła na miano superfood. Na wniosek Boliwii na mocy rezolucji A/RES/66/221 Zgromadzenie Ogólne ONZ ogłosiło rok 2013 Międzynarodowym Rokiem Komosy Ryżowej. Miało to na celu rozpowszechnienie tej niezwykłej rośliny, wykorzystanie jej potencjału do walki z groźbą głodu. Może ona posłużyć tym celom mimo faktu, że nadal jest niezmodyfikowana genetycznie i uprawiana w warunkach naturalnych. Łatwość uprawy quinoa została dostrzeżona również przez NASA, naukowcy rozważali możliwość jej uprawy w przestrzeni kosmicznej, zwracając dodatkowo uwagę na wysokie wartości odżywcze, czy szybkość wzrostu komosy ryżowej.

Ryż peruwiański zawiera więcej korzystnych dla naszego organizmu składników, niż zwykle ma to miejsce w przypadku jedzenia. Na szczególna uwagę zasługują dwa flawonoidy, organiczne związki chemiczne pochodzenia naturalnego, mianowicie kemferol i kwercetyna. Posiadają one działanie spazmolityczne (działają rozkurczającą i rozluźniająco na mięśnie), przeciwzapalne, przeciwalergiczne i przeciwgrzybiczne. Dodatkowo kwercetyna może mieć też pozytywny wpływ na leczenie depresji. Zwykle uważa się, że w naturze największe jej stężenie występuje w żurawinach, jednakże wedle najnowszych badań poziom jej zawartości w komosie ryżowej może być nawet większy.

W quinoa znajdziemy wyższą zawartość błonnika niż ma to miejsce w przypadku większości ziaren. Wedle jednego z badań, w którym testowano cztery odmiany komosy ryżowej, zawierała ona od 10 do 16 gramów błonnika na każde sto gram. W efekcie dawało to od 17 do 27 gram na kubek, co jest ponad dwukrotnie wyższą wartością niż ma to zwykle miejsce w przypadku ryżów czy kasz. Należy jednak zwrócił uwagę na to, że część wytraca się w procesie gotowania, zostaje wchłonięta przez wodę. Również nie każdy błonnik jest przyswajalny przez ludzki organizm, w efekcie czego spożywając 100 gram komosy ryżowej przyswoimy około 1,5 grama błonnika, co jednak nadal jest bardzo dobrym wynikiem. Właśnie ten przyswajalny, rozpuszczalny błonnik może wedle wielu badań przyczynić się do zmniejszenia poziomu cukru we krwi, obniżenia cholesterolu czy wspomagać odchudzanie.

Na koniec warto wspomnieć o tym, że komosę ryżową naprawdę łatwo włączyć do codziennej diety. Coraz powszechniej dostępna, smaczna, świetnie komponuje się z wieloma potrawami. Bardzo prosto jest ją przygotować, o wyjątkowych walorach odżywczych – po prostu superfood.