pistacje

Pistacje – świetna przekąska i kolejny superfood

Generalnie wszyscy zdajemy sobie zwykle sprawę, że orzechy są zdrowe. Oczywiście wiemy także, że nie powinniśmy przesadzać z ich jedzeniem, ale w małych dawkach są jak najbardziej pożądane. Dzisiaj postanowiłam napisać o pistacjach, ponieważ są jednymi z moich ulubionych i zawierają wiele cennych dla organizmu składników. Ich uroki powinniśmy szczególnie doceniać teraz, kiedy temperatura na zewnątrz systematycznie spada, a co za tym idzie mamy coraz większą ochotę na jedzenie. Warto sięgnąć po nie zamiast słodyczy, czy batonów energetycznych, ponieważ spożywane z zachowaniem umiaru będą miały lepszy wpływ na nasz organizm.

Opowiadając o pistacjach cofnijmy się najpierw w czasie. Otóż orzechy te spożywane były już prawdopodobnie w czasach paleolitycznych. Są to rośliny z rodziny nanerczowatych, orzechy pistacjowe rosną na drzewach, których wysokość może dochodzić nawet do 24 metrów. Owoce zebrane są w grona, w twardych skorupkach kryje się mięsisty, smaczny miąższ, o smaku często określanym jako ziemisty. Owe skorupki to wbrew pozorom spory atut tych orzechów. Zwykle mianowicie kupujemy je w łupinach, z których dopiero je wydobywany. Te skorupki, często przykładowo oprószone solą, zwiększają nam w dużej mierze przyjemność z ich jedzenia. Co więcej, według niektórych badań jedząc pistacje w skorupkach, a co za tym idzie wysilając się celem wydobycia smacznej zawartości, spożywamy nawet o 40% mniej kalorii, niż gdyby były już wyłuskane. Po pierwsze trochę energii idzie nam na zgryzanie tych łupinek, poza tym wydłuża się czas jedzenia, w efekcie czego zwyczajnie spożywamy mniej.

Przechodząc do konkretów, pistacje to naturalna przekąską o niezwykle niskiej zawartości cholesterolu, bogata za to w przeciwutleniacze, o których działaniu pisałam już przy omawianiu innych superfoodów. Orzechy te bogate są w błonnik i białko, w 30 gramach tych orzechów zawarte jest tyle potasu co w małym bananie. Jak widać, są więc świetne dla zaspokojenia głodu, ale to nie wszystko. Według niektórych badań ich spożywanie może mieć wpływ na obniżenie „złego cholesterolu”, czyli tego o typie LDL, mówiąc jeszcze bardziej ściśle lipoproteiny o niskiej gęstości. Nadmiar tego cholesterolu zwiększa ryzyko występowania chorób serca, warto więc dbać o jego poziom, nawet jeżeli nie znajdujemy się w żadnej grupie ryzyka, tj. prowadzimy zdrowy, bezstresowy tryb życia. Spożywanie orzechów pistacjowych minimalizuje więc ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia.

Pistacje szczególnie warto polecić osobom uprawiającym sporty. Mają niski indeks glikemiczny – warto więc polecić je osobom, które trenują, bowiem spożywanie potraw o takim indeksie ułatwia spalanie tłuszczu w trakcie ćwiczeń. Zawierają więcej niż 30 różnych witamin i minerałów. Mogą się okazać bardzo pożądane również po treningu – spożycie garści pistacji i popicie ich szklanką wody przywróci nam utracone elektrolity, tak samo jak napoje energetyczne, które jednak jak wszystkie przetworzone produkty zawierają w swoim składzie zbędne składniki chemiczne. Generalnie orzechy pistacjowe to przekąska smaczna, łatwo dostępna, w przystępnej cenie, o bardzo korzystnym wpływie na zdrowie – nic tylko chrupać.

  • Prosiaczek

    Hej! Trafiłam tu przypadkiem szukając czegoś na temat tzw. superfoodów. Wiele tu ciekawostek. Zostawiam ten komentarz, żebyś wiedziała, że zyskałaś nową czytelniczkę :)! Będę tu zaglądać! :)

    • Ola
      Ola

      Dzięki wielkie!