Nasiona chia szałwia hiszpańska

Nasiona chia – coś więcej niż superfood?

Szałwia hiszpańska, zwana inaczej chia to roślina pochodząca ze środkowej części Meksyku i Gwatemali. Obecnie staje się coraz bardziej popularna i dostępna, czy warto zatem włączyć ją do codziennej diety? Wydaje się, że jest to jak najbardziej uzasadnione. Odpowiednio przygotowane nasiona chia są bardzo lekko strawne, stanowią istną bombę energii dla naszego organizmu, „chia” w języku Majów oznacza zresztą siłę. To jednak absolutnie nie wszystkie zalety tej wyjątkowej rośliny, o czym możemy przeczytać poniżej.

Co może dać nam spożycie łyżki nasion szałwii hiszpańskiej? Więcej wapnia niż w szklance mleka, więcej antyoksydantów niż w porcji jagód i więcej kwasów Omega-3 niż w łososiu. Te ostatnie potrafią poprawić nastrój, pomagają zachować młodość i zapobiegają chorobom takim jak zwyrodnienie plamki żółtej, Alzheimer czy alergie. Nasiona chia są niezwykle bogate w błonnik, stanowi on ich 37%. Około 20% z tego to błonnik rozpuszczalny. Odpowiedni poziom błonnika jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Wśród zawartych w tej roślinie antyoksydantów należałoby wymienić kemferol, kwercytynę i mirycetyne, czyli jedne z najistotniejszych dla organizmu flawonoidów o działaniu przeciwzapalnym i przeciwrakowym. Nasiona szałwii hiszpańskiej mają jeszcze jedną niezwykłą jak na białko roślinne cechę. Mówi się, że chia to pełne białko, czyli takie, które zawiera wszystkie dziewięć niezbędnych naszym organizmom aminokwasów. Wspomniany wcześniej błonnik w połączeniu z żelującym działaniem nasion chia spowalnia trawienie węglowodanów, nie tylko zatem zapewnia uczucie sytości na dłużej, ale również pomaga w regulowaniu poziomu cukru we krwi.

Spożywanie nasion chia działa korzystnie nie tylko na nasze zdrowie, ale wywiera również pozytywny wpływ na to, jak wyglądamy. Witaminy, minerały i antyoksydanty w nich zawarte przyczynią się z pewnością do poprawy stanu skóry. Jeżeli włączymy na stałe szałwię hiszpańską do swojej diety, poprawi się również wygląd naszych włosów i paznokci. Dzieje się tak dzięki wysokiej zawartości białka. Nie jest ono bowiem przechowywane w organizmie, dlatego tak ważne jest włączanie go do diety, aby ciało mogło w miarę potrzeb wykorzystywać je jako budulec.

Nawiązując jeszcze do korzystnego wpływu nasion chia na wygląd, należy odnieść się do stwierdzenia, iż miałyby one być jedzeniem-cudem, którego spożywanie powoduje utratę wagi. Przede wszystkim zjedzone nasiona chia w kontakcie z płynami w żołądku pęcznieją, co zwiększa uczucie sytości. Ponieważ dodatkowo energia uwalnia się z nich wolniej, wrażenie najedzenia mogło utrzymywać się przez dłuższy okres czasu. Badania jednakże wykazały, że przy długotrwałym ich spożywaniu nie miały one zbyt znaczącego wpływu na pozbywanie się zbędnych kilogramów. Są one owszem rekomendowane przy różnego rodzaju dietach, jednakże samo spożywanie nasion szałwii hiszpańskiej nie wystarczy aby schudnąć.

Na koniec warto wspomnieć o tym, że generalnie nie powinniśmy spożywać więcej niż łyżki nasion chia dzienne, gdyż z powodu wysokiej zawartości błonnika u bardziej wrażliwych osób mogą one wywoływać nieprzyjemne dolegliwości żołądkowe.