jagody polski superfood

Jesteś stary czy też z młody – Czytelniku, jedz jagody!

Dzisiejszy artykuł pozwoliłam sobie zatytułować tym żartobliwym wierszykiem, ponieważ jagody to naprawdę wyjątkowy superfood i jako taki zasługują na wyróżnienia nawet spośród tak doborowego grona. Praktycznie wszyscy je znamy, większość z nas je lubi, na rynku dostępne są pod różnymi postaciami, nie jedynie świeżych owoców, ale również rozmaitych przetworów. Możemy też kupić kosmetyki czy perfumy o ich zapachu, co świadczy, że generalnie je doceniamy. Te niebieskie owoce to jednak nie tylko bomba smakowa i zapachowa, ale również skondensowana dawka przeciwutleniaczy i innych cennych składników.

Kubek jagód to jedynie 84 kalorie. Już samo to wystarczyłoby, żeby często sięgać po te pyszne, niebieskie owoce. Ale to dopiero czubek góry jagodowej. W tymże kubku znajdziemy 14 procent zalecanego dziennego spożycia błonnika i 24 procent rekomendowanego spożycia witaminy C. Najciekawsze, że to wcale nie wszystko. Regularne spożywanie jagód może zapewnić znacznie większe i długotrwałe korzyści dla zdrowia. Według jednego z badań spożywanie filiżanki jagód tygodniowo może przyspieszyć metabolizm i obniżyć ciśnienie krwi. Dzieje się tak dzięki zawartości jednego z rodzajów przeciwutleniaczy, antocyjanów. Zawarte w tych owocach antyoksydanty wedle niektórych badań mają również działanie hamujące wzrost komórek raka piersi. Niski poziom LDL czyli złego cholesterolu w jagodach minimalizuje ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej.

Jagody to jednakże uczta nie tylko dla ciała i podniebienia, ale również ogromna korzyść dla naszego mózgu. Sok z tych owoców poprawia pamięć i ciśnienie krwi, ułatwiając jednocześnie uczenie się, działanie to jest szczególnie łatwe do zaobserwowania u osób starszych. Jagody mogą być również pomocne przy zwalczaniu naprawdę poważnych chorób, takich jak Alzheimer czy Parkinson, pomagają w leczeniu depresji. Zawarte w nich flawonoidy przyczyniają się do zaniku spadku zdolności poznawczych charakterystycznego dla osób starszych.

Owoce te możemy znaleźć w sklepach przez cały rok, chociaż w zasadzie sezon na nie trwa stosunkowo krótko. Sezon na zdrowie, jak czasami nazywany jest okres dojrzewania i zbiorów tych owoców trwa w zasadzie w Polsce od połowy czerwca do końca sierpnia. Warto w tym czasie wybrać się na spacer do lasu, przy okazji może uda nam się również coś uzbierać. Istnieją również oczywiście inne odmiany owocu, które dostępne są dłużej, czy które możemy uprawiać w przydomowych ogródkach. Jeżeli jednak chcemy zachować je na dłużej, dobrym sposobem jest przygotowanie z nich przetworów. Najpopularniejszą metodą jest chyba ich mrożenie, możemy też oczywiście je ususzyć, który to proces opisałam dokładnie przy truskawkach.

Reasumując jagody mają zalety nie tylko smakowe i zapachowe, ale również korzystne działanie dla naszego zdrowia. Możemy również wykorzystać je w wielu potrawach, jako dodatek do gofrów czy naleśników, przyrządzić z nich koktajle czy po prostu zjeść je w formie nieprzetworzonej jako przekąskę. Spożywanie bardzo dużych ilości jagód może mieć negatywne działanie ze względu na zawartość cukru, ale kubek dziennie nikomu nie zaszkodzi, a to już dużo.