jablka fuji

Jabłkowy zawrót głowy – czyli dlaczego powinniśmy jeść jabłka i czemu aż tak dużo

Jabłka to jedne z najczęściej kupowanych i spożywanych w Polsce owoców. Nie dzieje się tak bez powodu, należą one do najsmaczniejszych owoców, są dostępne przez cały rok, a ich ceny zwykle nie kwalifikują się jako wygórowane. Wśród odmian jabłek możemy znaleźć wiele różnorakich gatunków, od słodkich po kwaskowe, od dużych po maleńkie, od czerwonych po zielone. Ta ogromna różnorodność z pewnością pozostaje nie bez wpływu na ich popularność, jednakże najważniejszą przyczyną, dla której często powinniśmy po nie sięgać jest ich bardzo korzystny wpływ na nasze zdrowie. Wysoka zawartość przeciwutleniaczy i błonnika, za to niska kaloryczność i niski indeks glikemiczny już same w sobie sprawiają, że jabłka zasługują na miano superfood, a to nie wszystkie ich zalety. Jednakże dzięki tym wymienionym są to owoce bardzo sycące, które nie powodują tycia i pomagają w utrzymaniu stałego poziomu cukru w organizmie.

Jabłka to również świetne źródło witaminy C oraz przeciwutleniaczy. Te ostatnie, zwane inaczej fitochemikaliami albo antyoksydantami mają bardzo pozytywny wpływ na funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Te odpowiedzialne często za jasną barwę miąższu roślinnego chemikalia powodują, iż nasze organizmy są mniej narażone na negatywny wpływ wolnych rodników. W nauce ich szkodliwe dla człowieka działanie często wiązane jest ze zwiększoną zapadalnością na raka, stwardnienie tętnic czy choroby cywilizacyjne. Należy też wspomnieć o korzystnym wpływie antyoksydantów na funkcjonowanie ludzkiego mózgu, co powoduje zmniejszenie zachorowań na dolegliwości takie jak choroba Parkinsona czy Alzheimer. Uważa się również, że przeciwutleniacze mogą minimalizować ryzyko wystąpienia udaru mózgu.

Zawarte głównie w skórce pektyny wywierają pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu trawiennego. Przykładowo rozbijają dostarczany pokarm na mniejsze cząstki, dzięki czemu minimalizuje się ryzyko wystąpienia zaparć czy gazów. Mają również działanie przeciwzapalne, co może przykładowo zmniejszyć obrzęki brzucha. Wspomagają także leczenie dolegliwości wynikających z chorób powodowanych przez otyłość. Oprócz tego działają również przeciwzapalnie, generalnie poprawiają odporność organizmu.

Istnieje ponad 7500 różnych rodzajów jabłek, czym jednak różnią się one między sobą oprócz wyglądu? Przede wszystkim najwięcej przeciwutleniaczy zawarte jest w dwóch odmianach, mało jeszcze popularnej na polskim rynku Fuji i częściej spotykanej Red Delicious. Bardziej popularne gatunki, które najczęściej wykorzystujemy w kuchni, jak przykładowo Cortland czy Szara Reneta nie mają ich aż tak wiele, ale również warto po nie sięgać.

Jabłka różnią się również zastosowaniem w kuchni. Jedne bardzo pasują do ciast i innych słodyczy, inne wyśmienicie podkreślają smak pieczonych mięs. Aktualnie ze względu na porę roku możemy w sklepach czy na bazarach znaleźć wiele ich odmian, można więc kulinarnie poeksperymentować. Zawsze jednak warto również sięgnąć po jabłko w ramach przekąski, najlepiej zjadając je ze skórką, bo nie tylko zaspokoi nasz głód, ale również polepszy zdrowie.