brokuły

Brokuły – jedno z najzdrowszych zielonych warzyw

Kiedyś jedzenie brokułów było przez nas prawie tak bardzo znienawidzone jak jedzenie szpinaku, czyli generalnie kojarzone z karnym siedzeniem za stołem, dopóki zielone paskudztwo nie zniknie z talerza. Abstrahując od tych zabawnych z dzisiejszej perspektywy wspomnień z dzieciństwa, brokuły wróciły do łask, i słusznie. Co prawda z wiekiem smak się zmienia, nie jest to jednak najważniejsze przyczyna, dla której tak często goszczą na naszych stołach. Jest to po prostu warzywo o niezwykle korzystnym wpływie na nasz organizm, istny superfood, o czym przeczytamy poniżej.

Brokuł należy do rodziny roślin kapustowatych, chociaż kapusty wcale nie przypomina. Nie wszyscy też wiemy, że istnieją liczne jego odmiany, różniące się przede wszystkim okresem uprawy i zbioru, kształtem kwiatostanu i czasem wegetacji. Dzięki temu warzywo to dostępne jest przez cały rok, z czego z pewnością warto korzystać.

Mówiąc ogólnie, spożywanie brokułów poprawia funkcjonowanie wzroku, wzmacnia układ odpornościowy, ma korzystny wpływ na leczenie stanów zapalnych, przyspiesza regenerację uszkodzonych tętnic. Prawdziwa siła brokułu kryje się jednak w słowie sulforofan. Jest to czynny biologicznie związek, występujący generalnie w rodzinie roślin kapustowatych, w brokułach jego stężenie jest wyjątkowo wysokie. Sulforofan wytwarza się dzięki obecności glukorafaniny, z której wykształca się w procesie krojenia czy siekania. Wytraca się z kolei w trakcie gotowania warzywa, dlatego niewskazane jest długotrwałe poddawanie obróbce cieplnej brokułów. Sulforofan wykazuje silne działanie przeciwkancerogenne zarówno na etapie tworzenia się komórek rakowych jak i ich rozwoju. Dzieje się tak dzięki zdolności tej substancji do blokowania występowania procesów mutagennych w komórkach, jest zatem skuteczniejszy w początkowych etapach leczenia raka.

W brokułach zawarte są wysokie dawki luteiny i zeaksantyny, dwóch karotenoidów znajdujących się w siatkówce oka. Odpowiedzialne są one za wchłanianie światła ultrafioletowego i niebieskiego, których intensywność mogłaby w innym przypadku prowadzić do uszkodzeń oczu. Zeaksantyna zbiera się konkretnie w plamce żółtej oka, która zapewnia nam widzenie detaliczne. Zwykle z wiekiem nasz wzrok się pogarsza, wysokie stężenie tego karotenoidu może zminimalizować tę przykrą dolegliwość.

Wszystkie rodzaje brokułów są bogate w liczne składniki odżywcze. W surowych znajdziemy wysoką zawartość witamin C i K, spożycie jednej filiżanki warzywa zaspokoi nasze dzienne zapotrzebowanie na te witaminy. Są także dobry źródłem beta-karotenu, przekształcanego przez nasz organizm w witaminę A, a także witaminy B9 i innych. Jak wszystkie rośliny nie zawierają cholesterolu, mają niski poziom cukru, sodu i tłuszczu. Są dobrym źródłem błonnika pokarmowego, manganu, a również potasu, magnezu, żelaza czy wapnia.

Oprócz opisanych powyżej właściwości brokuły wspomagają funkcjonowanie układu odpornościowego, mogą być przydatne przy leczeniu choroby zwyrodnieniowej stawów. Ich pozytywny wpływ na nasze zdrowie jest wystarczającym powodem, aby na stałe włączyć je w dietę. Poza tym, jak pięknie wyglądają zieleniąc się na talerzu i dodając wyrazu praktycznie każdej potrawie.